Aktuality

Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo posudek, který se staví zamítavě k plánovanému projektu lanovky vedoucí na šumavský Hraničník. Stavba lanovky by podle posudku měla devastační důsledky pro nejcenější zónu Národního Parku Šumava.
Jedinou možností pro investory je výjimka od Evropské komise, která by území vyňala z ochrany přírody soustavy Natura 2000. To by se eventuálně mohlo stát za předpokladu, že Česká republika vyhlásí kompenzačně jiné chráněné území stejné kvality. Projekt má podle jeho odpůrců negativní vliv na nejcenější zónu NP Šumava. V dané lokalitě, se nachází jedna z nejvíce zachovalých oblastí jihovýchodní Šumavy s vzácnými lesními ekosystémy.
Ekologové též poukazují na fakt, že plánovaná lanovka by dopravovala mimo jiné i cyklisty s horskými koly, nebo běžkaře. Vznik dalších navazujících outdoorových aktivit je tedy více než očekávatelný. Podle posudku MŽP ČR, který byl zpracován v rámci části procesu EIA (posouzení vlivu na životní prostředí, pozn. red.), je potřeba upřednostnit zájmy přírody před zájmy developerů. Projekt podle posudku nevyhovuje nejenom evropským pravidlům, ale ani těm tuzemským. Podle něj je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny, a to hned v několika bodech.
Místní obce jsou projektu příznivě nakloněni již více, než 10 let. Projekt by měl přinést okolo 30 pracovních míst přímo a dalších 200 pracovních míst v navazujících službách, zejména potom v turistickém ruchu. Projekt lanové dráhy, která by usnadnila dopravu do rakouského lyžařského areálu Hochficht, s dolní stanicí na Klápě a horní na Hraničníku, počítá se čtyřmi různými podobami. Lanovka by byla dlouhá 2 710 metrů, za hodinu by byla schopná přepravit 1 540 až 2 700 lidí. Odjezdová evakuační sjezdovka o délce 2 810 metrů by zaujímala plochu 8,6 hektaru. Parkoviště by se budovalo s kapacitou 432 stání pro auta a deset pro autobusy, s rezervou dalších 500 míst.
Dále čtěte: Vědci a ekologové kritizují nový plán péče o Šumavu.
<ah>