Aktuality

Chcete kulatinu, surové kmeny nebo palivo přímo ze Šumavy? Není problém. Vůbec poprvé si může dřevo ze Šumavy koupit kdokoliv. Stačí se zúčastnit elektronické aukce.
Správa Národního parku Šumava začala letos prodávat výrazně větší množství dřeva v elektronické aukci. Proto jsou výnosy z jeho prodeje vyšší než v předchozích letech. Jen za letošek díky tomu správa parku vydělala o téměř dva miliony korun více, než by to mu bylo při stejném objemu dřeva loni. Prodej dřeva je navíc transparentní a efektivní.
Efektivnější, moderní, transparentní a výnosný - takový je v posledních měsících prodej dřeva, které se vytěží na území Národního parku Šumava.
Zvyšuje se objem prodaného dřeva v elektronických aukcích. Zájemci o dřevo se předem bezplatně registrují na stránkách provozovatele aukce a mohou začít dražit.
Správa parku prodala letos přes elektronickou aukci zhruba 12 procent z celkového objemu dřeva ze šumavských lesů, které bylo určeno na prodej. V dalších měsících bude toto číslo narůstat.
„Loni jsme přes aukce neprodali ani pět procent dřeva. Příští rok bychom přes elektronickou aukci chtěli prodávat až dvacet procent dřeva, které se na území parku vytěží. Výhodou tohoto systému je i to, že do koupě dřeva se zapojuje mnohonásobně více kupců, než tomu bylo v předchozích letech," uvádí Jiří Kvapil, ekonomický náměstek ředitele Správy NP a CHKO Šumava.
Aukce se konají na webových stránkách www.woodproject.cz.
Prodej zajišťuje společnost Woodproject, která má s prodejem dřeva dlouholeté zkušenosti a má ve své databázi největší množství firem, které se dřevem obchodují.
„Zájem firem je veliký. Během letošního roku jsme uspořádali přes 80 aukcí. Dřevo ze všech aukcí se okamžitě prodalo. Ke koupi mají při aukci přístup všichni a cenu nikdo nemůže ovlivnit," uvádí náměstek Kvapil.
Nejdůležitější je, že při aukci cena dřeva podle zájmu zájemců narůstá. „Cenový nárůst při prodeji jednoho kubíku dřeva byl přes aukci průměrně 11 procent. Přičemž vyvolávací cena při aukci byla vždy o trochu vyšší než cena dříve standardní, tedy cena, ze kterou se dříve prodávalo dřevo. Zpeněžení jednoho kubíku dřeva je tak ekonomicky velice zajímavé," uvádí Jiří Kvapil.
„Správa parku tak touto cestou vydělala prodejem dřeva o dva miliony korun více, než kdyby dřevo prodávalo po staru," doplňuje.
Tento systém prodeje si pochvalují i kupující. „Dnes můžeme dřevo vysoutěžit za cenu, která je pro nás přijatelná. Za tři dny ho máme k dispozici a navíc se prodává jen v malých objemech, takže se do soutěže mohou zapojit i menší firmy, které nemají obrovské množství peněz," uvádí Karel Salák, z firmy Holzindustrie z Chanovic na jižním Plzeňsku.
Postup, který může dnes působit logicky a samozřejmě, v předchozích letech nefungoval.
(zdroj: tisková zpráva NP Šumava)